6306 Sayılı Kanun kapsamında veya 5393 sayılı Belediye Kanununun 73. maddesi uygulamaları kapsamında şirketimiz; halihazır harita güncelleme, hak sahipliği tespiti, imar planları ve kentsel tasarım çalışmalarının yapılması, matematiksel ve finansman modellerinin hazırlanması, uzlaşma görüşmelerinin yapılması, uygulama projelerinin hazırlanması ve inşaat faaliyetleri de olmak üzere, dönüşüm projelerinde A’dan Z’ye tüm süreçlerinde hizmet vermektedir.
Sıkça Sorulanlar
Afetler sonucu bir daha can kaybı yaşanmaması için, afet riski altındaki alanlar ile bu alanlar dışındaki riskli yapıları, sağlıklı ve güvenli yaşama çevrelerine dönüştürmektir.
Riskli alan ve riskli yapı tespit çalışmalarının başlatılması yönünde, 19.06.2012 tarihli Bakanlık yazısı ile 81 il Valiliği ve Belediyelerimize talimat verilmiş ve Kentsel Dönüşüm çalışmalarına start verilmiştir.
6306 sayılı yasa ile, Afete Riski Altındaki Alanlar ve bu alanların dışındaki riskli binaların dönüştürülmesi söz konusu olup, ayrıca 5393 sayılı Belediye Kanununun 73. Maddesi uyarınca Belediyelerin uhdesinde de Kentsel Dönüşüm çalışmaları devam etmektedir.
Dönüşümde en önemli önceliğimiz ‘Yerinde Dönüşüm’ ilkesi ile hareket etmektir. Yerleşime uygun olmayan ve dönüşüm projesinin yine mevcut yerleşim alanında gerçekleştirilemeyecek projelerde, en yakında bulunan rezerv alanlar değerlendirilmektedir.
Riskli alan ilanları sonrasında, alandaki hak sahipleri ile uzlaşma görüşmeleri başarılı şekilde tamamlanır ve dönüşüm süreci başlatılırsa kamu hizmetleri alanda durdurulur. Uzlaşma süreci boyunca veya uzlaşma sürecinin başarılı tamamlanmaması durumlarında ise kamu hizmetleri kesinlikle durdurulmaz.
Proje sahasına giren tüm taşınmazlar için değer tespit çalışmaları saha çalışmaları ve arşiv taramasıyla gerçekleştirilir. Hak sahiplerine ait bilgi ve belgelerin ilgili müdürlükler ve idare arşivlerindeki verileri sayısal olarak alınır. Eğer sayısal ortamda değillerse yeterli arama kelimeleri ile sayısal arşiv sistemine kaydedilerek, ilgili hak sahibine ilişkin bilgilerin kolayca bulunabildiği sistemlere aktarılırlar. Bu aşamayla birlikte saha tespitleri başlar. Gayrimenkule ait, değerlemeye esas her türlü bilgi sahada toplanır. Eklenti, müştemilat ve değere etki edebilecek her türlü bilgisi ilgili bina ve binada hak sahibi olan kişilerle ilişkilendirilerek değerleme formları üretilir. Genel icmal listeleriyle birlikte düzenli olarak ilgilileriyle paylaşılır. İtiraz olması durumunda yeniden tespit çalışmalarıyla saha verileri güncellenir. Nihai listeler hazırlandıktan sonra fizibilite çalışmaları devam eder ve uzlaşma görüşmeleri başlar.
En az üçte iki çoğunluk ile alınan karara katılmayan maliklerin bağımsız bölümlerine ilişkin arsa paylarının rayiç değerini tespit etmek ve satış işlemini gerçekleştirmek üzere, idare bünyesinde, biri başkan ikisi üye olmak üzere, en az üç kişiden oluşan bedel tespiti ve satış komisyonu teşkil olunur. Rayiç değer, maliklerce Sermaye Piyasası Kuruluna kayıtlı olarak faaliyet gösteren lisanslı değerleme kuruluşlarına tespit ettirilen riskli yapının değeri de gözetilerek bu komisyonca belirlenir.
Anlaşmaya katılmayan maliklerin bağımsız bölümlerine ilişkin arsa payları; 15/A maddesinde belirtilen usule göre, arsa payı değeri üzerinden anlaşma sağlayan diğer paydaşlara açık artırma usulü ile satılır. Paydaşlara satış gerçekleştirilemediği takdirde, bu paylar, rayiç bedeli bakanlıkça ödenmek kaydı ile tapuda hazine adına resen tescil edilir ve en az üçte iki çoğunluk ile alınan karar çerçevesinde değerlendirilmek üzere bakanlığa tahsis edilmiş sayılır veya bakanlıkça uygun görülenler TOKİ’ye veya idareye devredilir. Bu durumda, paydaşların kararı ile yapılan anlaşmaya uyularak işlem yapılır.
Yönetmeliğin 16. maddesinin 1. 3. 4. ve 5. fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve aynı maddeye ek fıkralar eklenmiştir.
(1) Anlaşma ile tahliye edilen uygulama alanındaki yapıların maliklerine tahliye tarihinden itibaren konut ve işyerlerinin teslim tarihine veya ilgili kurumca belirlenecek tarihe kadar, mümkün olması hâlinde geçici konut veya işyeri tahsisi, mümkün olmaması hâlinde ise, bakanlıkça kararlaştırılacak aylık kira yardımı yapılabilir. Kira yardımı aylık bölgesel belirlenen değerlere göre yapılır ve yardım süresi ise, 18 ay’ı geçemez. Aylık kira bedeli, her yıl Türkiye İstatistik Kurumu tarafından yayımlanan Tüketici Fiyatları Endeksi oranında güncellenir.
(3) 1. fıkrada belirtilen yapılarda kiracı veya sınırlı aynî hak sahibi olarak ikamet edenlere veya işyeri işletenlere, birinci fıkraya göre belirlenen aylık kira bedelinin iki katı kadar defaten kira yardımı yapılabilir.
(4) Kira yardımı başvuruları; bakanlıkça belirlenecek bilgi ve belgelere istinaden riskli alan veya rezerv yapı alanlarında ilgili kuruma, riskli alan dışındaki riskli yapılarda ise müdürlüğe yapılır.
(5) Kira yardımları;
a) Riskli alan veya rezerv yapı alanlarında talebin uygulamayı yapan idare veya TOKİ’ce uygun görülmesi ve onaylanmak üzere bakanlığa gönderilmesi üzerine, ilgililerine ödenmek üzere idare veya TOKİ’nin hesabına,
b) Riskli alan dışındaki riskli yapılarda talebin müdürlükçe uygun görülmesi ve onaylanmak üzere bakanlığa gönderilmesi üzerine, doğrudan riskli yapı maliklerinin hesap numaralarına veya ilgililerine ödenmek üzere İdarenin hesabına yapılır.
(6) İdare veya TOKİ, Kanun kapsamında yaptıkları uygulamalarda kendi bütçelerinden kira yardımı yapabilir.
Anlaşma ile tahliye edilen, yıktırılan veya kamulaştırılan yapıların maliklerine ve malik olmasalar bile bu yapılarda kiracı veya sınırlı aynı hak sahibi olarak en az bir yıldır ikamet ettiği veya bunlarda işyeri bulunduğu tespit edilenlere konut, işyeri, arsa veya dönüşüm projeleri özel hesabından kredi veya mülkiyet ya da sınırlı aynı hak sağlayan ve usul ve esasları bakanlıkça belirlenen konut sertifikası verilebilir. Bunlardan konutunu ve işyerini kendi imkânları ile yapmak veya edinmek isteyenlere de kredi verilebilir. 20/7/1966 tarihli ve 775 sayılı Gecekondu Kanununa göre yoksul veya dar gelirli olarak kabul edilenlere verilecek olan konut veya işyerleri; bakanlık, TOKİ veya idare tarafından, 15/5/1959 tarihli ve 7269 sayılı Umumi Hayata Müessir Afetler Dolayısıyla Alınacak Tedbirlerle Yapılacak Yardımlara Dair Kanunda belirtilen usul ve esaslar uyarınca borçlandırma suretiyle de verilebilir.
6306 sayılı kanun kapsamındaki hak sahipleri bu kanun kapsamındaki kredilerden faydalanabilir. Dönüşüm alanlarında hak sahiplerinden artakalan konutların satış şartları ve kriterleri, proje alanına özel ilan edilen şartlarda gerçekleştirilmektedir.